VVD wil onmiddellijk opschorten sloop- en subsidieregeling oude auto’s

Als voorbereiding op de voorgenomen milieuzone voor personenauto’s heeft het linkse stadsbestuur een peperdure regeling ingericht om oude auto’s te laten slopen. Deze maatregel kost ruim 5,3 miljoen euro en levert maar een marginaal effect op voor de luchtkwaliteit (minder dan 0,01 microgram fijnstof per m3).

De VVD wil onmiddellijk stoppen met de regeling. De toegevoegde waarde van de regeling is zeer gering omdat de grootste groep auto’s die in aanmerking komt voor subsidie ook zonder regeling zeer waarschijnlijk uit de stad zou verdwijnen door het rijksbeleid.

De dure subsidieregeling is populair bij bezitters van oude Duitse dieselauto’s. Deze auto’s werden de afgelopen jaren veel geïmporteerd uit Duitsland vanwege de gunstige fiscale regeling waarbij geen Motorrijtuigenbelasting betaald hoefde te worden voor deze categorie diesels. Inmiddels is de in het regeerakkoord afgesproken vrijstelling van MRB voor deze auto’s opgeheven. Een typische youngtimer weegt meer dan 2000 kilo en gaat vanaf deze datum ruim € 2.500,= per jaar aan wegenbelasting betalen. Daarmee is de Duitse diesel van een goedkope oude auto voor veel bewoners geworden tot een peperdure en vrijwel onbetaalbare oude auto. In Overvecht en Kanaleneiland is ook op straat al zichtbaar dat veel van deze auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Het rijksbeleid om de vervuiler te laten betalen lijkt daarmee succesvol.

Woordvoerder André van Schie: “De Utrechtse subsidieregeling is niet veel meer dan een duur extraatje voor het slopen van auto’s die zonder deze regeling ook vanzelf uit het straatbeeld zouden verdwijnen.”

IRAS onderzoeker Gerard Hoek zegt in het maartnummer van milieumagazine over de regeling: “Al kun je je afvragen of het zin heeft om al die oude brikken met een slooppremie van de weg te halen. Vaak hangen deze auto’s van ellende aan elkaar en is het binnen een paar jaar toch afgelopen.”

De VVD is en blijft tegenstander van de milieuzone voor personenauto’s voor de Utrechtse binnenstad. Het is vooral een symbolisch verbod op een kleine categorie auto’s. Het effect is minder dan marginaal, het vergt enorme kosten en het imago van Utrecht als gastvrije stad voor automobilist is in het geding. Van Schie: “De VVD wil bewoners en consumenten die de Utrechtse binnenstad willen bezoeken de vrije keus laten tussen auto, fiets én OV. Groen licht voor mobiliteit dus en geen onnodig autoverbod voor de Utrechtse binnenstad”

Klik hier voor de schriftelijke vragen.